8330 Sümeg, Bosnyák út 4.-1.

Kölykök

Kölyök kutya, macska kerül a házhoz, avagy hasznos tudnivalók Gazdiknak

A kölyökkutyák, kölyökmacskák csodálatos társak, de tartásuk komoly feladatokkal és nagy felelősséggel jár. Bár valamennyi kutya különböző, néhány alapvető dologban megegyeznek.

Féreghajtás
A kölykök már az anyaméhben fertőződhetnek, és bennük az orsóférgek komoly fertőzést okozhatnak. Súlyos esetben a nagymértékben elszaporodó férgekből méreganyagok szívódnak fel a kis állat szervezetébe, mely akár végzetes is lehet.

Tanácsos a féreghajtást 4-7 hetes korban - az oltások előtt - elkezdeni és 2 hetes időközökkel legalább 3 hónapos korig ismételni.

Így időközben, a petékből kikelt férgeket is elpusztíthatjuk, és az oltások hatékonysága is nagyobb lesz. A későbbiekben a féreghajtást, 3-6 havonta érdemes megismételni.

Védőoltások
A kölyökkutya, kölyökmacska az elválasztáskor egy, maximum két védőoltással rendelkezik. Ez nem nyújt megfelelő védelmet a fertőző betegségek ellen. A kiskutya, kismacska a teljes immunitást a fertőző betegségek ellen az alapoltások megismétlése révén szerzi meg.

Forduljunk bizalommal állatorvosunkhoz az oltások ügyében. Soha ne használjunk máshonnan kapott, bizonytalan eredetű, nem szakszerűen tárolt, esetleg lejárt oltóanyagot. A védőoltás az állatorvos feladata!

Kullancs és Bolhátlanítás
A kölykök külső élősködői közül leggyakrabban a bolhák okoznak kellemetlenséget. Téves azt képzelni, hogy nincs bolha, ha az állaton nem találunk egy fia bolhát sem. Egyes kutyák, macskák allergiássá válhatnak a bolhák nyálára, amely bőrgyulladást okozhat.

A bolhák ellen - a kölykökre is alkalmazható – spot on készítmények nyújthatnak védelmet. Ezek alkalmazásáról mindig kérjük ki az állatorvos véleményét. Tavasszal érdemes a kullancs elleni védekezésre is gondolni. Állatorvosánál kapható olyan spot on, tabletta, nyakörv, mely hatékonyan védi kedvencünket mind a bolháktól, mind pedig a kullancsoktól. Érdemes tudni, hogy a kullancs a kutyára nézve halálos kimenetelű betegséget is terjeszthet.

Táplálás
Ha új kedvenc kerül a házhoz, célszerű megtudakolni, hogy mi volt a kiskutyák, kismacskák megszokott étrendje, és ha mi mással szeretnénk táplálni a továbbiakban, az áttérés mindig fokozatos legyen. Az anyatejről való gondtalan átállást segítik a kölyök tápok, melyek kifejezetten fiatal kölyökkutyáknak, kölyökmacskáknak készültek.

A kölyök megfelelő tápanyagellátása talán a legkritikusabb kérdés, hiszen az intenzív növekedés időszakban a nem megfelelő takarmányozás egy életre károsan befolyásolhatja kedvencünk jövőjét.

Ha nem áll módunkban előre gyártott eledeleket venni kedvencünknek, otthon is összeállíthatjuk az optimális táplálékot.

A kölyökkutyákat fél éves korukig naponta háromszor, törpe fajtákat négy-ötször, féléves koruktól 1 éves korukig naponta kétszer, és egy éves koruk után naponta egyszer kell etetni, mindig ugyanabban az időben.

Azonosítás
A mikrochip egy modern eszköz az állatok azonosítására. A jeladó behelyezése hasonló a vakcinázáshoz, amelyet állatorvos végez. A szövetbarát anyagból készült jeladó behelyezése a higiéniai előírások betartásával gyorsan és fájdalommentesen végrehajtható. A behelyezett jeladó láthatatlan, semmiféle esztétikai következménye nincs, az állatok jól tolerálják, a szövetekben nem vándorol. A mikrochipes állatazonosító rendszerrel egy számítógépes nyilvántartási rendszer valósítható meg, amelynek részei a központi adatbank, az állatorvos és a tulajdonos. Országonként egy központi adatbank működik, ez tárolja a mikrochiphez tartozó állat és állattartó adatait. A mikrochipes rendszer az Európai Unió országaiban és Magyarországon is a legelterjedtebb állatazonosító rendszer– napjainkban már több millió állatot jelöltek meg ezzel a rendszerrel. A gazdát értesítik, ha megtalálták az elveszett kedvencet, és a leolvasóval azonosították az állatot, annak adatai alapján pedig a tulajdonost.

A farkas karom eltávolítása
A kutya hátulsó lábainak belső oldalán található csökevényes ujjat hívják farkas karomnak. Ezeknek a csökevényes ujjaknak semmilyen szerepük nincs az állat életében, sőt inkább gátolják a mozgásban, hiszen bárhova beakadhatnak. A farkas karom nem kívánatos, könnyen sérüléseket okozhat kedvencünknek.

A meghagyott farkas karmon a karom nem tud kopni, ezért gyakran túlnő, befúródik a bőrbe, ahol sérülést, gyulladást, végül sántaságot is okozhat. Futás, játék közben is beakadhat, ezáltal le is szakadhat, amely ijesztő mennyiségű vérvesztéssel is járhat.

Ezért javasolható, hogy még az állat újszülött korában szakszerűen állatorvos távolítsa el ezt a nemkívánatos "kinövést".

A beavatkozás ideális időpontja az állat 4-5 napos kora.

A kutya fürdetése
A túlzásba vitt fürdetés nem tesz jót négylábú kedvencünknek

Az egyetlen alkalom, amikor tényleg meg kell mosni kutyánkat, macskánkat: ha koszos. Ha túl sokszor fürdetjük, megfosztjuk bőrét a természetes olajoktól. Csak akkor mosdassuk meg, ha a hőmérséklet kellően magas, vagy ha zárt helyiségben tudjuk azt elvégezni, különben kedvencünk megfázhat. Kizárólag olyan terméket használjunk, amit kutyák, macskák számára fejlesztettek ki.

Fogazat
A kutyakölykök fogazatának ellenőrzése szintén célszerű. Figyeljük meg, hogy a maradó fogak kitolták-e helyükről a tejfogakat, nem azok mellett nőttek-e ki. Ha ilyen megmaradt tejfogat észlelünk, forduljunk állatorvoshoz. Ellenőrizzük, hogy a fogazat komplett-e, vagyis a kutyának kijött-e minden foga.

A kellemetlen szájszag több veszélyes szervi megbetegedés jele is lehet, ezért először mindig kérdezze ki állatorvosa véleményét.

Mindezen problémák megelőzésében segít a legalább 2 hónaponkénti állatorvosi kontrollvizsgálat!

A kölyökkor azért nemcsak lehetséges problémákat jelent, hanem az állattartó számára a legvidámabb időszak, amikor a kiskutya, kismacska fejlődése, játékossága mindenért kárpótol.